U vindt hier alles over huren bij a.s.r. real estate en het antwoord op de meest voorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar mijnwoning.realestate@asr.nl
Voor allerlei soorten woningen: van appartementen en studio’s tot ruime eengezinswoningen met een tuin. We verhuren in heel Nederland, maar vooral in de Randstad.
Voor de huur van een van onze woningen gelden algemene inschrijfvoorwaarden. Deze kunt u navragen bij de verhuurmanager waar u een woning wilt huren.
Huurders moeten voldoende inkomen en/of vermogen hebben om de huur te kunnen betalen.
De inkomenseisen die worden gehanteerd zijn als volgt:
Doelgroep |
Minimale inkomenseis* |
Gepensioneerden |
3,00 x de maandhuur = bruto maandinkomen |
Kandidaten voor appartement < € 1.000,-- |
4,00 x de maandhuur = bruto maandinkomen |
Kandidaten voor appartement vanaf € 1.000,-- tot € 1.250,-- |
3,75 x de maandhuur = bruto maandinkomen |
Kandidaten voor appartement vanaf € 1.250,-- |
3,50 x de maandhuur = bruto maandinkomen |
Kandidaten voor Friendsappartementen |
Beiden 4x de helft van de maandhuur = bruto maandinkomen |
|
2e inkomen telt voor 100% mee Maandhuur = kale huur woning (+ huur parkeerplaats indien verplicht) |
Dit doet u door zich in te schrijven bij de verhuurmanager in de regio waar u graag wilt wonen.
Ga naar beheerder en verhuurmanagersa.s.r. real estate is de beheerder van uw woning. Bij de beheerder kunt u terecht met al uw vragen over uw woning.
U kunt contact opnemen via:
a.s.r. real estate
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Tel. 030 - 257 85 63
E-mail: mijnwoning.realestate@asr.nl
Meld uw reparatieverzoek bij onze onderhoudspartner Huybregts. Dat kan op twee manieren:
Onze onderhoudspartner neemt contact met u op om uw reparatieverzoek te bespreken of direct in te plannen. U krijgt een e-mail met de bevestiging van uw reparatieverzoek.
U kunt de status van uw reparatieverzoek volgen via 'Mijn reparatieverzoeken' in het huurdersportaal, u kunt dit vinden op deze pagina. Woont u in een complex? Dan ziet u ook of er reparatieverzoeken open staan voor het complex waarin u woonachtig bent.
Hier leest u de volledige handleiding over het online indienen van een reparatieverzoek.
Doet de cv-ketel het niet? Of niet goed? Controleer dan eerst dit:
Heeft de cv-ketel (regelmatig) een storing? Neem dan contact op met onze onderhoudspartner. Noteer de storingsmelding op het display van de ketel en geef die door. U kunt hen 24 uur per dag bellen op telefoonnummer (088) 022 14 92.
Toets – 1 – voor reparatieverzoeken algemeen, toets - 2 – voor een storing aan uw CV.
Volgens de wet ‘Besluit Kleine herstellingen’ bent u als huurder zelf verantwoordelijk voor het herstel van kleine werkzaamheden in en om het huis en zijn de kosten ook voor uw rekening. We begrijpen echter dat sommige reparaties lastig voor u kunnen zijn of dat u misschien geen tijd of zin heeft om deze zelf uit te voeren.
a.s.r real estate ontzorgt u daarom. Veel van de herstellingen die normaal gesproken door uzelf moeten worden verricht en betaald, kunt u melden bij onze onderhoudspartner. Deze partij verricht namens a.s.r. real estate deze herstelwerkzaamheden voor u. Voor het uitvoeren van deze herstelwerkzaamheden worden géén kosten bij u in rekening gebracht.
In de onderhoudswijzer vindt u een uitgebreid overzicht van de werkzaamheden. In dit overzicht zijn de herstelwerkzaamheden die a.s.r. real estate als extra service voor u uitvoert aangeduid met “a.s.r. extra”.
Download de onderhoudswijzerHeeft u plannen voor grote aanpassingen aan uw woning? Wilt u weten of een aanvraag wel of niet nodig is? Informeer dan eerst bij a.s.r. real estate, wij zijn de beheerder van uw woning.
a.s.r. real estate
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Tel. 030 - 257 85 63
E-mail: mijnwoning.realestate@asr.nl
In veel appartementencomplexen is een huismeester aanwezig. Of dit bij u het geval is, kunt u navragen kunt u navragen bij a.s.r. real estate. De kosten van de huismeester zijn onderdeel van de servicekosten.
Ga na beheerdersHeeft u de huur opgezegd? Dan moet u de woning opleveren zoals u hem hebt aangetroffen op de dag dat uw huurovereenkomst inging. Daarom komt de verhuurmanager kijken wat er nog aan de woning moet gebeuren voordat u vertrekt. Dit gebeurt tijdens de voorinspectie. De verhuurmanager vertelt dan wat u nog moet doen. Vlak voordat u de woning echt verlaat, is er ook een eindinspectie. Dan komt de verhuurmanager kijken of u de woning daadwerkelijk in goede staat achterlaat. Heeft u de werkzaamheden niet uitgevoerd voor vertrek? Dan kunt u een factuur krijgen voor deze werkzaamheden.
Download checklist eindinspectieAls u de huur opzegt, belt of mailt de verhuurmanager u voor een afspraak. Tijdens deze afspraak loopt u samen door uw woning. U maakt afspraken over zaken die u mogelijk moet vervangen of aanpassen. Heeft u vragen over de voorinspectie? Neem dan contact op met uw verhuurmanager.
Download checklist eindinspectieDe verhuurmanager belt of mailt u voor een afspraak. Tijdens deze afspraak loopt u samen door uw woning. De verhuurmanager gaat na of u alle werkzaamheden hebt uitgevoerd. Daarna overhandigt u de sleutels. Voldoet uw woning niet aan de afspraken die u tijdens de voorinspectie hebt gemaakt? Dan kunt u een factuur krijgen voor deze werkzaamheden. Heeft u vragen over de eindinspectie? Neem dan contact met op uw verhuurmanager.
Download checklist eindinspectieServicekosten komen bovenop uw kale huur. Dit zijn de kosten voor het onderhoud en beheer van de ruimten die u deelt met andere bewoners van het gebouw. Denk daarbij aan kosten voor gas, water, elektra, huismeester en kosten voor schoonmaak en tuinonderhoud. Wat precies onder deze servicekosten valt, staat in uw huurovereenkomst. Deze kosten hoeven niet voor iedere huurder hetzelfde te zijn. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de woning waarin u woont. Waaruit servicekosten mogen bestaan heeft de overheid bepaald.
In uw huurcontract is vastgelegd welke servicekosten er van toepassing zijn. Dit kunnen onder andere zijn:
Met de voorschotten betaalt u in de loop van het jaar al een groot gedeelte van de geschatte servicekosten. Eén keer per jaar berekent a.s.r. real estate de werkelijke servicekosten over de periode die loopt van 1 januari tot en met 31 december. a.s.r. streeft ernaar om uw afrekening binnen een half jaar na afloop van het kalenderjaar aan u te sturen.
Als een woning tijdelijk leegstaat, worden er gedurende die periode geen servicekosten betaald. a.s.r. neemt de servicekosten van de leegstaande woning voor haar rekening.
De jaarlijkse afrekening van de servicekosten van de opgezegde woning kan a.s.r. real estate pas opmaken na afsluiting van het betreffende kalenderjaar. Dit kan pas na afsluiting van het betreffende kalenderjaar, omdat op dat moment alle gemaakte kosten bekend zijn. Zodra de servicekostenafrekening bekend is, stellen wij u daarvan op de hoogte. Een eventuele verrekening vindt daarna plaats. Daarom willen wij graag uw nieuwe adres weten.
Net als uw huur kan ook het voorschot voor de servicekosten omhoog gaan. Bijvoorbeeld omdat de prijs van de geleverde diensten omhoog is gegaan. Ook kan het zijn dat u in het betreffende jaar meer verwarmingskosten of elektra heeft gebruikt. Het voorschot kan ook omlaag gaan, als u veel meer voorschot heeft betaald dan de werkelijke kosten of bijvoorbeeld minder verwarmingskosten of elektra heeft gebruikt. Als het voorschot wijzigt krijgt u hierover bericht. Uw nieuwe voorschot baseren wij op de afrekening van het afgelopen jaar. Ook houden wij rekening met verwachte prijsstijgingen of –dalingen van de servicekosten.
U kunt ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur via 030 – 257 85 63 en per e-mail via mijnwoning.realestate@asr.nl.
Als u met a.s.r. real estate niet tot overeenstemming kunt komen, dan kunt u een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Deze commissie is een onafhankelijke organisatie vanuit de overheid die zich bezighoudt met geschillen tussen huurder en verhuurder over onder andere servicekosten van huurwoningen. Uw bezwaar dient u in via een formulier dat u bij de Huurcommissie opvraagt. Kijk op www.huurcommissie.nl of bel 0800 488 72 43.
Let op: heeft u een geliberaliseerd huurcontract? Dan is het niet mogelijk om bij een geschil over de servicekosten de Huurcommissie in te schakelen. U dient dan bij de rechtbank om een uitspraak te vragen.
Gaat u samenwonen, scheiden of is uw partner overleden? Neem contact op met a.s.r. real estate en bespreek welke gegevens u moet aanleveren.
a.s.r. real estate
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Tel. 030 - 257 85 63
E-mail: mijnwoning.realestate@asr.nl
Houd er rekening mee dat de minimale huurperiode 12 volle kalendermaanden bedraagt.
U kunt het formulier huuropzeggen vinden op het huurdersportaal óf hier downloaden. Het formulier moet (ondertekend) vóór de 1e van de voorgaande maand door ons ontvangen zijn.
Als een alleenstaande huurder overlijdt, vragen wij de nabestaanden om de huur bij a.s.r. real estate op te zeggen.
a.s.r. real estate
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Tel. 030 - 257 85 63
E-mail: mijnwoning.realestate@asr.nl
Blijft één van de partners in het huis wonen? Dan kunt u de huur eenzijdig opzeggen. Dit betekent dat één van de huurders wordt uitgeschreven. Een voorwaarde is dat het bruto maandinkomen van de huurder die blijft 4 tot 4,5 keer de gevraagde maandhuur is (afhankelijk van de hoogte van de huur).
Uw woning moet in goede staat zijn als u eruit gaat. Dit betekent bijvoorbeeld dat:
Benieuwd wat u moet doen als u uw woning verlaat? Dit bespreekt u met uw verhuurmanager tijdens de voorinspectie. Dan weet u precies wat u te doen staat.
Download checklist eindinspectieHeeft u uw huidige woning minimaal een jaar gehuurd? Dan kunt u zich inschrijven als geïnteresseerde voor een andere woning. Neem hiervoor contact op met de verhuurmanager van de regio waarin u wilt wonen.
Let op: als u gaat kijken naar een andere woning, houd dan rekening met onze inkomenstoets.
Ga naar verhuurmanagersDe huur moet altijd voor de eerste van de maand aan ons zijn overgemaakt. Het bankrekeningnummer vindt u op onze nota’s.
De huur moet altijd voor de eerste van de maand aan ons zijn overgemaakt. Is uw betaling niet op tijd binnen dan ontvangt u eerst een herinnering, dan een aanmaning. Hebben wij uw betaling na de aanmaning niet binnen 15 dagen ontvangen, dan moeten wij helaas de deurwaarder inschakelen. Dit betekent dat:
De gevolgen raken ook uw partner, contractuele medehuurder en huisgenoten.
Kunt u uw huur niet meer betalen, neem dan contact met ons op via 030 - 257 85 63 of op het telefoonnummer dat op uw betalingsherinnering of aanmaning staat. We zijn op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur bereikbaar. Samen bespreken we de mogelijkheden.
Voordelen
Het belangrijkste voordeel is dat u altijd op tijd betaalt, zonder dat u er omkijken naar heeft. En bent u het niet eens met een afschrijving? Boek deze dan zelf gemakkelijk terug. Ook uw bank kan dit voor u doen.
Hoe werkt het?
U kunt betalen via automatische incasso eenvoudig aanvragen. Bel hiervoor op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur met ons kantoor op 030 - 2578563. U ontvangt vervolgens een formulier. Nadat we het ingevulde formulier ontvangen hebben, verlopen al uw betalingen voortaan via een automatische incasso.
Nieuw bankrekeningnummer? Geef dit dan door via mijnwoning.realestate@asr.nl. Vermeld hierbij uw naam en uw adres. De verwerking van een nieuw bankrekeningnummer duurt ongeveer tien dagen.
Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 - 2578563. We zijn bereikbaar tussen 8:00 en 17:00 uur.
Het kan zijn dat u bezwaar wilt maken tegen:
U kunt telefonisch contact 030 - 2578563 met ons opnemen of een mail sturen naar mijnwoning.realestate@asr.nl.
a.s.r. real estate beheert het ASR Dutch Core Residential Fund. Dit fonds richt zich op de vastgoedsector woningen in Nederland. Dat betekent dat wij namens het ASR Dutch Core Residential Fund woningen verhuren, verkopen, beheren en verwerven.
Als huurder betaalt u de huur aan a.s.r. real estate
Hebt u een vraag of een opmerking voor het woningteam van a.s.r. real estate? U kunt dit doorgeven per e-mail via mijnwoning.realestate@asr.nl. Telefonisch zijn wij bereikbaar op werkdagen van 8.00 – 17.00 uur via telefoonnummer: (030) 257 85 63. U kunt ons ook benaderen via huurdersportaal MijnWoning: www.mijnwoning.asrrealestate.nl.
Met onderstaand klachtenformulier kunt u een klacht indienen als u ontevreden bent over hoe u bent behandeld of hoe uw melding is behandeld door a.s.r. real estate of onze verhuurmanagers.
Klacht indienen