16 mei 2025 | 4 min.

Maak kennis met Kars Freriks

Het beheer en de verhuur van de winkels en winkelcentra wordt grotendeels door medewerkers van a.s.r. real estate zelf gedaan. Grote kans dat u ze al eens heeft ontmoet. Wie zijn ze, wat doen ze en wat vinden ze leuk aan retail? We stellen ze graag aan u voor. Deze keer stellen we Kars Freriks een paar vragen om hem beter te leren kennen.

Je bent account manager retail voor de regio Zuid-Nederland. Wat houdt je functie in?
Het is een veelzijdige commerciële functie waarbij je de verbindende schakel bent tussen onze organisatie, de huurders en andere betrokken partijen bij onze winkels in Zuid-Nederland. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk ook zo boeiend. Als account manager ben ik veel onderweg. Zichtbaar zijn en feeling houden met wat er gebeurt in de winkelgebieden waar onze winkels liggen is essentieel. Zo voorkom je verrassingen en kun je snel inspelen op veranderingen. Hoewel ik zelf veel vrijheid heb in het indelen van mijn werk, vraagt de praktijk vaak om flexibiliteit en snel schakelen. Als een huurder belt met een probleem dan maak ik daar zo spoedig mogelijk tijd voor vrij. Samen probeer ik dan tot een oplossing te komen. Dit maakt het werk leuk en waardevol.

Hoe ziet je dag er vandaag uit?
De start van de dag begon thuis achter de laptop met het wegwerken van mails en het voorbereiden van afspraken. Daarna de auto in richting kantoor voor een teamoverleg, gevolgd door een externe meeting over de BREEAM-certificering van een van onze winkelpanden.

Vanavond rijd ik naar Maastricht (zie foto) voor een bijeenkomst met vastgoedeigenaren. Sinds kort ben ik betrokken bij het bestuur van Vereniging van Eigenaren Binnenstad Maastricht (VEBM), omdat we het belangrijk vinden om actief betrokken te zijn bij wat er in de stad speelt. Via dit platform kunnen we meedenken en als sparringpartner optreden, bijvoorbeeld richting de gemeente als het gaat om vergunningsprocedures. Met onze ervaring en expertise hopen we zo een positieve bijdrage te leveren. Maastricht is voor ons een belangrijke winkelstad met maar liefst 15 high street winkelpanden.

Waarom heb je gekozen voor een baan in vastgoed? 
In het begin had ik geen uitgesproken voorkeur voor de vastgoedwereld. Na mijn studie voelde het als een logische stap om die richting op te gaan, maar mijn loopbaan had net zo goed een andere wending kunnen nemen. Zo heb ik vlak na mijn opleiding nog gesolliciteerd op een functie bij Staatsbosbeheer, nooit iets op gehoord, terwijl ik toch dacht dat er raakvlakken waren! Uiteindelijk ben ik heel blij met hoe het gelopen is. Ik ben inmiddels ruim 15 jaar actief in het winkelvastgoed en voel me daar helemaal op mijn plek. En laten we eerlijk zijn: de high street portefeuille waar ik nu mee werk is misschien wel de mooiste van Nederland. Het is een voorrecht om daar dagelijks aan bij te mogen dragen.

Wat vind je leuk aan retail?
De retailmarkt is continu in beweging, wat dit jaar werkt kan er volgend jaar alweer totaal anders uitzien. Er spelen veel factoren mee die de markt beïnvloeden en dat maakt het werk uitdagend. Wat ik ook erg waardeer is het prettige contact met onze huurders: dat zijn vaak ondernemende mensen met wie je snel schakelt en goed kan samenwerken. De essentie van retail is voor mij: ondernemen, lef tonen en een duidelijke visie hebben. Dat zijn ook elementen die mij aanspreken en die ik herken in mijn rol als account manager. De dynamiek, het tempo en de no-nonsense mentaliteit passen goed bij mij. Daarnaast moet je als retailer goed kunnen aanvoelen wat de consument van morgen nodig heeft. Dat is geen sinecure, en juist daarom heb ik er veel waardering voor.

Waar krijg je energie van?
Als we huurders blij kunnen maken én tegelijkertijd een duurzaam rendement behalen. Een verhuurtransactie is voor mij pas echt geslaagd als beide partijen tevreden zijn. Een groot deel van de verhuur doen we zelf, al werken we natuurlijk ook nauw samen met makelaars. De juiste retailer op de juiste plek krijgen, dat is het resultaat waar ik naar wil streven. Daarbij vind ik het belangrijk dat het concept van de retailer duurzaam is in brede zin. Bestaat deze formule over vijf jaar nog? Is het merk dan nog steeds relevant op deze plek? Dat soort vragen houden me dan bezig.

De laatste tijd is Paris Proof winkelvastgoed een hot topic. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, die je alleen kunt aangaan in samenwerking met een huurder. Het is mooi om daar samen aan te bouwen en stappen in te maken, als het lukt dan geeft dat echt energie.