20 mei 2025 | 2 min.
Waar in 2024 het gemiddelde aantal bezoekers in Nederlandse winkelgebieden daalde¹, laat de winkelportefeuille van ASR Dutch Prime Retail Fund juist een positieve ontwikkeling zien. In 2024 werd een stijging van bijna 4 procent in bezoekersaantallen gemeten ten opzichte van 2023.
In 2024 beleefde Nederland de natste lente in jaren. In winkelgebieden zorgt dat over het algemeen voor een dalende trend in het aantal bezoekers. Ondanks dat deze trend ook zijn effect had in de portefeuille van het winkelfonds van a.s.r., groeide het aantal bezoekers in 2024 vanaf het derde kwartaal sterk. Dit resulteerde in een uiteindelijke groei van het aantal bezoekers van 3,8 procent ten opzichte van 2023.
De stijging in bezoekersaantallen lijkt het gevolg van de duidelijke strategie van het ASR Dutch Prime Retail Fund. Deze strategie is sterk gericht op kwaliteit – zowel in de keuze van locaties, als op het gebied van onderhoud, verduurzaming en huurders en creëert daarmee een fijne winkelomgeving voor bezoekers. Door actief te sturen op de branchering van huurders die iets toevoegen aan een winkelgebied ontstaat er een onderscheidend en toekomstbestendig winkelaanbod dat aansluit bij de wens van de consument. Deze strategie versterkt de aantrekkingskracht van de winkelgebieden, wat naar verwachting bijdraagt aan een toename van het aantal bezoekers.
¹ Prummel, J. (2025, 07 januari). Passantenstroom winkelstraten afgenomen in 2024. Vastgoedmarkt.
De winkelportefeuille van ASR Dutch Prime Retail Fund
Het ASR Dutch Prime Retail Fund investeert in drie belangrijke segmenten van het Nederlandse winkelvastgoed: high street retail op A1-winkellocaties in de grootste Nederlandse steden, wijkwinkelcentra en goed bereikbare supermarkten. De portefeuille richt zich op consumenten die op zoek zijn naar een betekenisvolle winkelervaring en gemakkelijk winkelen.