30 juli 2024 | 5 min.

Hoe verminder je de CO2-uitstoot van woon- werkverkeer

Scorekaart Duurzame Mobiliteit geeft inzicht in hoe je CO2-uitstoot van woon-werkverkeer kunt verminderen

Mobiliteit is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Het Klimaatakkoord van Parijs, de Nederlandse Klimaatwet en het Europese ‘Fit for 55’-pakket geven een duidelijke richting aan de CO2- reductiedoelstellingen: de CO2-uitstoot binnen de Nederlandse mobiliteitssector moet met meer dan 7 miljoen ton worden verminderd. Een van de belangrijkste categorieën waar CO2-reductie nodig is, is het personenautoverkeer. Binnen deze categorie is ongeveer de helft van de afgelegde kilometers werkgerelateerd. Reizen van, naar en voor werk met een (niet-elektrische) auto draagt dus aanzienlijk bij aan de CO2-uitstoot van mobiliteit.

Bedrijven met >100 werknemers zijn verplicht om werkgerelateerde mobiliteit te rapporteren

In Nederland is vanaf 1 juli 2024 de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) in werking getreden. Bedrijven met 100 werknemers of meer zijn nu verplicht om te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun werknemers. De rapportage wordt gebruikt om de CO2-uitstoot van de werkgerelateerde mobiliteit van personen van de organisatie te bepalen. Werkgevers hebben een grote rol in de verduurzaming van de werkgerelateerde mobiliteit van personen. Het ASR Dutch Mobility Office Fund wil als eigenaar van kantoorgebouwen en als verhuurder haar huurders hierbij helpen.

Scorekaart Duurzame Mobiliteit geeft inzicht in maatregelen om duurzame mobiliteit te stimuleren

Het ASR Dutch Mobility Office Fund investeert in kantoorgebouwen nabij de grootste OV-knooppunten in de vijf grootste steden van Nederland. Het Fonds heeft een impact investment strategie ontwikkeld die gericht is op het stimuleren van duurzame mobiliteit van en naar de kantoorgebouwen. Het verhogen van duurzame mobiliteit zal resulteren in een vermindering van de CO2-uitstoot van de mobiliteit van de werknemers van de huurders. Om de impact investment strategie uit te voeren, heeft het Fonds mobiliteitsspecialist Goudappel opdracht gegeven om een Scorekaart Duurzame Mobiliteit te ontwikkelen. De Scorekaart berekent de maximale potentiële CO2-emissiereducties van woon-werkverkeer van en naar een kantoorgebouw en bepaalt uitvoerbare maatregelen om dit potentieel te bereiken.

Wat is duurzame mobiliteit?

Duurzame mobiliteit wordt gedefinieerd als ofwel minder reizen (bijvoorbeeld thuiswerken, online vergaderen) of duurzamer reizen door gebruik te maken van elektrische auto’s, (elektrische) fietsen, deelmobiliteit (carpoolen) en openbaar vervoer, of te voet.

Knipsel

Autogebruik daalt met bijna 40% voor kantoren op hublocaties versus niet-hublocaties

Uit het onderzoek van Goudappel blijkt dat wanneer kantoren zich in de buurt van grote OV-knooppunten bevinden, medewerkers eerder geneigd zijn om de auto te vervangen door een duurzamer vervoermiddel zoals openbaar vervoer, fietsen of lopen. Zo bleek uit het onderzoek in de steden Utrecht, Rotterdam en Eindhoven dat gemiddeld slechts 43% van de medewerkers op hublocaties een auto gebruikt, tegenover 69% van de medewerkers op niet-hublocaties. Dit is een afname van het autogebruik met bijna 40%. Vervolgens
kon Goudappel kwantitatief inzicht geven in het verschillende mobiliteitsgedrag per stad en per kantoorlocatie. Met de fiets of de trein (NS) naar kantoor reizen, in plaats van met de auto, is CO2-neutraal.

Vervolgens wilde het Fonds weten wat er binnen het kantoorgebouw op hublocaties gedaan kon worden om medewerkers te stimuleren om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. Het antwoord was het ontwikkelen van de Scorekaart Duurzame Mobiliteit.

Hoe werkt de Scorekaart Duurzame Mobiliteit?

De Scorekaart Duurzame Mobiliteit is een tool, die zowel verhuurders als huurders, een overzicht geeft van het kantoorgebouw en de mobiliteitsfaciliteiten en ondersteunt bij het nemen van beslissingen voor verdere CO2-reductie.

De Scorekaart voegt waarde toe door inzicht te geven in de CO2-reductie die nu al kan worden bereikt door de gebouwlocatie en bestaande faciliteiten, evenals de potentie voor verdere reductie. Dit biedt een kader voor verhuurder en huurder om samen doelstellingen te bepalen. Ook wordt berekend welke maatregelen op het gebied van duurzame mobiliteit het meest bijdragen aan een verdere CO2-reductie. Het laat zien wat de potentie is en welke stakeholders invloed kunnen uitoefenen op deze CO2-reductie. Daarop kunnen verhuurders en huurders maatregelen selecteren en de mate waarin aanpassen op basis van hun situatie.

De berekeningen van de Scorekaart kunnen bijvoorbeeld voorstellen dat 100 parkeerplaatsen kunnen worden omgevormd tot oplaadpunten voor elektrische auto’s. Vanwege de beperkingen van het elektriciteitsnet zijn echter slechts 50 extra oplaadpunten haalbaar. De Scorekaart berekent de bijdrage van deze maatregelen aan het CO2-reductiepotentieel. Al deze berekeningen worden getoond in een overzicht van KPI’s. Dat vormt de basis voor een actieplan voor het gebouw en maakt monitoring mogelijk.

Op deze manier kan de Scorekaart Duurzame Mobiliteit jaarlijks worden ingevuld om de potentiële vermindering van de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer van en naar een kantoorgebouw te bevorderen.

Scorekaart is ontwikkeld met data en mobiliteitsinzichten als fundament

De Scorekaart Duurzame Mobiliteit is ontwikkeld vanuit een sterke basis van data en mobiliteitsanalyses. De scorekaart analyseerde meer dan 1.500 reizen om de impact van duurzame mobiliteitsmaatregelen te bepalen. Op basis van de resultaten van die ritten berekent de Scorekaart de potentiële CO2-reductie. Daarnaast identificeert het mogelijke maatregelen hiervoor, en genereert besluitvormingsgegevens voor zowel verhuurder als huurders. Deze aanpak is een goed voorbeeld van de manier waarop Goudappel mobiliteitsprojecten benadert: met de overtuiging dat geïntegreerde mobiliteitsplanning op feiten gebaseerd en doelgericht moet zijn.

Gezamenlijk doel van verhuurder en huurder

Het ASR Dutch Mobility Office Fund heeft als doel om duurzame mobiliteit van en naar de kantoorgebouwen van het Fonds te stimuleren en daarmee een mogelijke vermindering van de CO2-uitstoot te faciliteren. Het stimuleren van medewerkers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken maakt deel uit van de Green Lease die het Fonds momenteel sluit met haar huurders, waardoor het een gezamenlijk doel wordt van verhuurder en huurder.
Het Fonds zal de uitkomsten van de Scorekaart Duurzame Mobiliteit gebruiken om een doelstelling te formuleren en hiervoor een actieplan per gebouw op te stellen samen met de huurders.