07 november 2023 | 5 min.
Het beheer en verhuur van de winkels en winkelcentra wordt grotendeels door medewerkers van a.s.r. real estate zelf gedaan. Grote kans dat u ze al eens heeft ontmoet. Wie zijn ze, wat doen ze en wat vinden ze leuk aan retail? We stellen ze graag aan u voor. Deze keer stellen we Erik Calis een paar vragen om hem beter te leren kennen.
Wat doe je binnen a.s.r. real estate?
Ik ben als asset manager verantwoordelijk voor meerdere (wijk) winkelcentra waaronder de Oude en Nieuwe Passage in Den Haag, Leidsche Rijn Centrum in Utrecht, Floriande in Hoofddorp, Leidschenveen in Leidschenveen en Terwijde in Utrecht en daarnaast ook voor een aantal prominente winkels op toplocaties zoals op de Spuistraat en Venestraat in Den Haag. Een enorm veelzijdige job, waarbij ik samen met een team bestaande uit een accountmanager, technisch manager en een administratief property manager zorg voor het beheer en invulling van de winkels en winkelcentra.
Als asset manager van winkelgebieden moet ik ervoor zorgen dat deze gebieden aantrekkelijk blijven. Het aantrekken en behouden van succesvolle huurders is essentieel voor de algehele aantrekkelijkheid van een winkelcentrum. Hierin speelt data een steeds belangrijkere rol. Wij weten van al onze winkelcentra hoeveel bezoekers er wekelijks rondlopen, bovendien ontvangen wij van steeds meer huurders data over hun omzet. Dit is nuttige informatie als je in gesprek gaat met potentiële huurders of met bestaande huurders over een verlenging van de huurovereenkomst.
Wat vind je leuk aan retail?
In de retail heb je te maken met traditionele winkelketens die al jarenlang bestaan, maar ook met nieuwe toetreders die een net iets andere insteek en beleving brengen. Dit zorgt ervoor dat retail een dynamisch speelveld is waarin altijd wel iets veranderd. Achterover leunen is er daarom niet bij. Daarnaast vind ik het leuk om te zien hoe je een winkelcentrum positief kan veranderen door de juiste huurders aan te trekken en een optimale huurdersmix te creëren. Ik vind het mooi om te zien als een nieuwe huurder een winkel opent en deze opbouwt tot een succesvol bedrijf.
Hoe zorg je ervoor dat een winkelgebied aantrekkelijk is en blijft?
Bij een winkelcentrum gaat het naast de mix van huurders ook om de fysieke omgeving. De simpele aankoop van een product, doet de consument tegenwoordig ook vanuit huis met twee klikken op de knop. Het gaat daarom ook om de beleving, die zowel de winkels als het winkelcentrum moeten bieden. Een klantvriendelijke en inspirerende comfortabele omgeving die schoon en veilig is. Dit verwachten wij van winkeliers, maar ook van onszelf als eigenaar en winkelcentrummanager. Uiteindelijk ben je samen een soort uithangbord, naar de bezoekers, de gemeente en alle andere stakeholders. Daarnaast zie je de afgelopen jaren dat een steeds groter deel van het winkelcentrum bestaat uit horeca, dienstverlening en leisure. Het is daarom belangrijk om in je mix van huurders, ook andere sectoren toe te laten. Daar sturen we in onze branchering actief op, ook naar de gemeente waar het winkelcentrum in gevestigd is.
Wat is jouw aanpak om succesvol samen te werken?
Persoonlijk contact is voor mij heel belangrijk. Het is cruciaal dat verhuurder en huurder regelmatig contact hebben met elkaar. Zelf ga ik nog steeds regelmatig langs bij de huurders om kort bij te praten of een kop koffie te drinken. Door deze gesprekken krijg je meer gevoel bij een huurder en krijg je vaak waardevolle informatie over wat er speelt in de winkel, bij de consument en het winkelcentrum in het algemeen.
Heb je een voorbeeld van een succesvolle samenwerking?
Een goed voorbeeld hiervan is een casus in Leidsche Rijn Centrum. Hier zaten twee huurders naast elkaar met allebei de wens om uit te breiden. Uiteindelijk hebben we voor een van deze huurders een grotere winkelruimte gevonden, waardoor de andere huurder de kans kreeg om op de bestaande locatie uit te breiden.
Hoe zorgt a.s.r. real estate ervoor dat winkels duurzamer worden?
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderdeel van ons dagelijks werk. Al onze winkels en winkelcentra hebben een duurzaamheidslabel en waar mogelijk zijn zonnepanelen geplaatst. Ook besteden we steeds meer aandacht aan afvalbeheer, recycling en de biodiversiteit in de winkelcentra. Er zijn echter ook veel uitdagingen. Zo hebben we winkels in historische gebouwen middenin de binnenstad. Elke locatie vraagt om een andere technische en logistieke oplossing.
Bovendien zijn de technische installaties en inrichting van de winkels vaak eigendom van de huurder. Hiervoor is een goede samenwerking met alle partijen nodig, waarbij we starten met het bereiken van overeenstemming over de duurzaamheidsdoelen. Deze samenwerking zoeken we ook met de realisatie van woningen boven winkels, een oplossing voor een belangrijk maatschappelijk vraagstuk: het woningtekort. Bovendien zorgt dit ook voor levendigheid en sociale veiligheid in de binnenstad. Boven de winkels op Koningsplein in Amsterdam, De Passage in Den Haag en in Utrecht hebben we al woningen gerealiseerd.